det er mine bilder, det er meg, og det der er deg.

Wednesday, April 23, 2008

min, din, vår



fredag og klassetur til et museum for moderne kunst.
jeg kom sent, suste forbi mange bilder av kvinner som vasket gulv?
så fant jeg et par høretelefoner, og sto lenge og hørte på tredve år gamle telefonsvarerbeskjeder. det er noe spesielt fint med å høre folk snakke om new york for lenge sida, det er en stemning som også gjør at jeg liker litt gamle filmer herfra veldig godt.

etterpå gikk jeg og småpratet med en mann gjennom døråpningen, lavmælt og hyggelig var det. foran oss var et nytt rom med et rom i midten, det var laget av madrasser og jeg avsluttet passiaren, kippet av sandalene mine og klatret rett inn. alene innpakket i madrass blir det stille og dunkelt, feist spilte musikk i en tv og bilder fra 70-tallet hang på reip på madrassveggene.
etterpå fikk jeg besøk der inne av martha og solveig, det passa også bra.



da det var over gikk vi lenge i nye gater, i industri og solskinn og biltuting. litt rart å være nesten tjuefem og fortsatt være på klassetur; slentre bakerst og prate om noe rart mens man overgir kontrollen over retning og mål til lærern - som i mitt tilfelle bare er fem år eldre enn meg. vi endte opp på en restaurant uten sjarm og drakk den beste iskaffen på måneder.



før en dag merka jeg at det begynte å lukte annerledes i byen.
det lukta kjøtt, søppel, kloakk og frukt, og det blåste en annen bris enn den sure vintervinden. jeg merker det når jeg går ut fra leiligheten - jeg har en liten gang før ytterdøra, og der er lufta helt annerledes. som en liten appetizer for den fantastiske dagen som venter utenfor.
den beste dagen i året er den første med bare tskjorte.

og jeg elsker the police, plutselig.

jeg har nøtter i skapet og is i magen, jeg har mange brune boots og noen skjørt. jeg gleder meg.

No comments: